Marketing automation software inrichten vereist geen programmeerwerk en dat maakt een implementatie relatief eenvoudig.

Marketing automation inrichten

De volgende onderdelen moeten geconfigureerd worden:

  • Een systeem set up en aanmaak van jouw gebruikers
  • De plaatsing van het tracking script op jouw website
  • Aanmaak van jouw eerste campagneflow
  • De koppeling van campagne assets en content
  • De opzet van een leadscoring model
  • De inrichting van rapportages

Account set up

De setup van jouw marketing automation systeem beperkt zich tot de aanmaak van jouw werkomgeving en de benodigde gebruikersaccounts.

Plaatsing tracking script

Koppel jouw marketing automation systeem aan jouw website nog voordat jouw eerste campagne live gaat, want surfgedrag kan met terugwerkende kracht gelinked worden aan toekomstige campagne deelnemers. Het tracking script is een stukje programmeertaal wat je handmatig plaatst op relevante webpagina’s. Het Digital Dialog marketing automation pakket biedt een standaard koppeling met WordPress. Hierdoor hoef je alleen een plugin te installeren.

Campagne flow

Het eindproduct van jouw buyer journey onderzoek is een contententplan. Een campagne flow toont een contentplan in chronologische volgorde vanuit het perspectief van het marketing automation systeem. Het aanmaken van een campagne doe je met behulp van drag & drop functionaliteit in jouw campagne canvas. Je hebt hier geen speciale skills voor nodig.

Lead nurture content valt op te splitsen in gated en non gated. Non gated content pieces zijn veelal korte blog artikelen die vrij toegankelijk op jouw website staan. Gated content pieces zijn verborgen achter een landingspagina met een webformulier. Door het invullen van dit webformulier vindt de volgende transactie plaats: De lead ontvangt content waar zijn of haar interesse naar uitgaat en jij ontvangt een e-mail adres en overige informatie die je uitgevraagd hebt.

Assets

Een marketing automation campagne bestaat naast content uit de volgende assets:

  • campagne e-mails
  • landingspagina’s
  • webforms

Het Digital Dialog systeem beschikt over vele templates voor jouw assets, waardoor jij geen vormgever hoeft in te huren. Landingspagina’s en webformulieren kunnen eenvoudig worden gepubliceerd door het systeem. Hiermee bespaar jij op kosten voor het aanpassen van jouw website.

Campagne vullen

Uiteindelijk moet alle content en assets gekoppeld worden aan jouw campagne flow. Maar niet voordat met name de content is geproduceerd. Achter dit korte zinnetje hebben we de kritieke succesfactor van jouw marketing automation project te pakken. Content is by far de grootste tijdsbesteding in jouw marketing automation project. En matig geproduceerde content is killing voor jouw conversie.

Lead scoring model

Marketing automation kwantificeert de koopbereidheid van jouw leads aan de hand van selectiecriteria, klikgedrag en campagne interactie. Het marketing automation systeem heeft een scoring model nodig om deze berekening per lead te kunnen maken.Het model bepaalt wie voorbij de sales qualified slagboom komt.

Rapportages

De meeste marketing automation systemen bieden standaard rapportages. Het aanmaken van het juiste dashboard is cruciaal voor het optimaliseren van jouw conversie. Een verwijzing naar meer informatie kun je onderaan dit artikel terugvinden

Onboarding

Digital Dialog ondersteunt jouw marketing automation implementatie in pakketvorm. Alle beschreven elementen zijn inbegrepen in onze onboarding aanbieding. Tegen meerprijs kan Digital Dialog de productie van content en assets ondersteunen of zelfs overnemen.

Relevante artikelen

Content, de marketing automation valkuil
Marketing automation KPI’s in aktie
Handleiding marketing automation inrichten

 

2018-06-12T22:14:42+00:00