Bij de light aanpak ga je uit van standaarden gebaseerd op best practices.

Marketing automation inrichten light

Marketing automation software inrichten vereist geen programmeerwerk en dat maakt een implementatie relatief eenvoudig. Bij de light aanpak ga je bovendien uit van standaarden gebaseerd op best practices. De volgende onderdelen moeten geconfigureerd worden:

  • Een systeeminstallatie en aanmaak van jouw gebruikers
  • De plaatsing van het tracking script op jouw website
  • De inzet van een standaard campagne flow
  • Aangevuld met standaard campagne assets
  • De koppeling van content aan de campagnes
  • De toepassing van een standaard leadscoring model
  • En de inrichting van een rapportageset

Account set up

De setup van jouw marketing automation systeem beperkt zich tot de aanmaak van jouw werkomgeving en de benodigde gebruikersaccounts.

Plaatsing tracking script

Koppel jouw marketing automation systeem aan jouw website nog voordat jouw eerste campagne live gaat. Want surfgedrag kan met terugwerkende kracht gelinked worden aan toekomstige campagne deelnemers. Het tracking script is een stukje programmeertaal wat je handmatig plaatst aan ‘de achterkant’ van relevante webpagina’s. Het Digital Dialog marketing automation pakket biedt een standaard koppeling met WordPress. Hierdoor hoef je alleen een plugin te installeren.

Standaard contentplan

De light aanpak gaat uit van een standaard contentplan gebaseerd op een best practice aankoopreis. De thema’s die jij verwerkt in het standaard contentplan komen voort uit jouw buyer journey onderzoek light.

Standaard campagne flow

Bij het standaard content plan hoort uiteraard een standaard campagne. Deze campagne flow toont het contentplan in chronologische volgorde vanuit het perspectief van het marketing automation systeem. Het aanmaken van een campagne doe je met behulp van drag & drop functionaliteit in jouw campagne canvas. Je hebt hier geen speciale skills voor nodig.

Lead nurture content valt op te splitsen in gated en non gated. Non gated content pieces zijn veelal korte blog artikelen die vrij toegankelijk op jouw website staan. Gated content pieces zijn verborgen achter een landingspagina met een webformulier. Door het invullen van dit webformulier vindt de volgende transactie plaats: De lead ontvangt content waar zijn of haar interesse naar uitgaat en jij ontvangt een e-mail adres en overige informatie die je uitgevraagd hebt.

Standaard assets

Een marketing automation campagne bestaat naast content uit de volgende assets:

  • campagne e-mails
  • landingspagina’s
  • webforms.

Het Digital Dialog systeem beschikt over vele templates voor jouw assets toegespitst op jouw standaard campagne. Hierdoor hoef jij geen vormgever in te huren. Landingspagina’s en webformulieren kunnen eenvoudig worden gepubliceerd door het systeem. Hiermee bespaar jij kosten voor het aanpassen van jouw website.

Campagne vullen

Uiteindelijk moet alle content en assets gekoppeld worden aan jouw campagne flow. Maar niet voordat met name de content is geproduceerd. Achter dit korte zinnetje hebben we de kritieke succesfactor van jouw marketing automation project te pakken. Content is by far de grootste tijdsbesteding in jouw marketing automation project. En matig geproduceerde content is killing voor jouw conversie.

Standaard lead scoring model

Marketing automation kwantificeert de koopbereidheid van jouw leads aan de hand van selectiecriteria, klikgedrag en campagne interactie. Het marketing automation systeem heeft een scoring model nodig om deze berekening per lead te kunnen maken.Het model bepaalt wie voorbij de sales qualified slagboom komt. Bij de light aanpak maak je gebruik van een standaard lead scoring model gebaseerd op best practices.

 

Rapportages

Het Digital Dialog systeem biedt standaard rapportages. Het aanmaken van het juiste dashboard is cruciaal voor het optimaliseren van jouw conversie. Een verwijzing naar meer informatie kun je onderaand dit artikel terugvinden

Onboarding light

Digital Dialog ondersteunt jouw marketing automation implementatie light in pakketvorm. Alle beschreven elementen zijn inbegrepen in onze onboarding aanbieding. Tegen meerprijs kan Digital Dialog de productie van content en assets ondersteunen of zelfs overnemen.

 

Relevante artikelen

Content, de marketing automation valkuil
Marketing automation KPI’s in aktie