Marketing automation systemen zijn er in overvloed. Niet alle systemen voldoen aan de minimale eisen.

Marketing automation pakketselectie

Voor marketing automation is het principe ‘first time right’ cruciaal. Een tweede implementatietraject betekent verlies van tijd en geld. En een migratie naar een nieuw platform leidt mogelijk tot dataverlies. Omdat gegevens tussen marketing automation systemen slecht uitwisselbaar zijn.

Enterprise bedrijven doen er goed aan om een serieuze pakketselectie uit te voeren. MKB starters kunnen prima uit de voeten met een functionaliteiten checklist:

  • Een demo
  • En een online referentie onderzoek

Pakket van eisen

Dit is wat je minimaal nodig hebt als MKB starter voor jouw marketing automation oplossing:

  • Lead tracking: leads kunnen tracken vanaf je website
  • Segmentatie: contacten uitgebreid kunnen segmenteren
  • Campagne management: met behulp van Drag & Drop functionaliteit campagnes kunnen opzetten
  • Campagne assets: een asset-builder voor: Landingspagina’s, webformulieren en emails
  • Lead scoring: modellen opzetten zowel op basis van gedrag als geschiktheid
  • Reporting: A/B testen geïntegreerd kunnen uitvoeren en conversie
  • inzichtelijk maken in de gehele funnel en ROI berekeningen uitvoeren
  • CRM: over een eigen CRM of over integratie mogelijkheden beschikken
  • Koppelingen integratie met mail, social media en webinar functionaliteit

Hoe ziet de markt eruit

Marketing automation licentieprijzen lopen uiteen van een paar tientjes tot een paar duizend euro per maand. Waar zit ‘m dat in? Onderin deze range zijn er vele pakketten die simpelweg niet voldoen aan de vereisten. Aan de andere kant van het spectrum vind je de gevestigde namen zoals Salesforce, Oracle en IBM. Zij zijn meer toegespitst op MKB plus en Enterprise bedrijven. Met deze oplossingen implementeer je bijvoorbeeld meerdere campagnes voor verschillende vestigingen en afzetmarkten. In het midden segment lopen licentieprijzen uiteen van €400,= tot €800,= per maand voor een starters licentie. Best veel geld als je met iets nieuws begint zonder omzetgaranties. In Nederland zijn er relatief weinig marketing automation pakketten bekend. En dat is jammer want er bestaan wel degelijk interessante systemen die zeer vriendelijk geprijsd zijn.

MKB pakketselectie

Jouw zoektocht naar een geschikt marketing automation pakket speelt zich, hoe kan het ook anders, online af. Velen zijn je hierin voorgegaan. En sommigen hebben de moeite genomen om handige overzichtslijsten te publiceren. Ga hier naar op zoek, dat scheelt een hoop werk. Dit is een lijst die ik recentelijk zelf heb gebruikt: Lijst met 55 marketing automation producten.

Controleer jouw lijsten en stel een longlist van mogelijk interessante producten samen. Een shortlist stel je vervolgens samen door de websites uit te pluizen van de bedrijven op jouw longlist. Kijk hierbij in eerste instantie naar de features die ik in dit artikel beschreven heb. Overige zaken die van belang zijn heb ik onderstaand voor je uitgeschreven.

Prijsstelling en schaalbaarheid zijn relevante criteria.

Like it or not. In het begin zul je eenvoudig moeten beginnen. Zonde van je geld als je direct een dure licentie aangesmeerd krijgt. Maar durf wel verder te kijken dan de eerste twee jaren. Wat voor toekomst zie jij voor marketing automation in jouw bedrijf? En hoeveel moet je kunnen opschalen om die doelstellingen te bereiken? Een systeem wat naast de hoeveelheid contacten in de database ook het aantal gebruikers doorberekent kan extra nadelig zijn.

Wel of geen geïntegreerd CRM systeem?

Beschik je over een goed werkend CRM. Maak dan gebruik van een marketing automation systeem met een standaard CRM koppeling. Helaas is het aantal standaard koppelingen meestal beperkt tot CRM pakketten zoals Salesforce en Microsoft dynamics. Let op, het laten bouwen van een simpele  MA → CRM koppeling kost al gauw meer dan een paar duizend euro. Dus houdt hier rekening mee bij het opstellen van je begroting.

Overigens, heb je persé een CRM pakket nodig om marketing automation in te zetten?

In een CRM leg je hoofdzakelijk handmatig gegevens vast over leads en klanten. Marketing automation genereert zelfstandig leads door het registreren van online gedrag in combinatie met gepersonaliseerde contentverstrekking. Zonder CRM koppeling moeten alle collega’s van sales toegang verkrijgen tot het marketing automation pakket. Dit maakt jouw implementatie onnodig complex.

Strikt genomen heb je geen CRM systeem nodig om marketing automation te kunnen toepassen. Wanneer je bijvoorbeeld in een pilot-vorm binnen een afgeschermd gebied aan de slag gaat. Maar in de praktijk is het op termijn wel handig.

Een marketing automation leverancier moet meewerken aan jouw AVG verplichtingen.

Met behulp van marketing automation ga jij persoonsgegevens verzamelen. Je maakt hierbij gebruik van software en dataopslag van derden waarvoor jij wettelijk gezien verantwoording draagt. Jouw marketing automation leverancier moet bereid zijn een zogenaamde verwerkers overeenkomst met jou te tekenen.

Na beantwoording van alle bovenstaande punten kom je uit op minimaal twee, maximaal drie voorkeurs partijen. Nodig deze bedrijven uit voor een demo. Let vooral op de gebruiksvriendelijkheid bij o.a. het aanleggen en onderhouden van campagnes. Vergeet niet ter voorbereiding het internet af te speuren naar positieve en vooral negatieve reviews over de leveranciers die bij je langskomen. Gebruik deze informatie bij het stellen van vragen en het tonen van functionaliteit. Na afloop van de demo’s moet jij in staat zijn om een weloverwogen leverancierskeuze te maken.

Tenslotte

Veel bedrijven schaffen een licentie aan en komen na twee maanden tot de conclusie dat ze door gebrek aan kennis en/of capcaiteit vastlopen. Mijn tip: Verdiep je altijd op voorhand in de beschikbare implementatie ondersteuning:

  • Wat zit er wel en vooral niet inbegrepen bij een onboarding pakket?
  • Is een onboarding gericht op het groeien naar zelfredzaamheid? Anders blijf je eindeloos afhankelijk van jouw leverancier.
  • En wat is de kwaliteit van handleidingen, video’s en de helpdesk?

Onze kennisbank voorziet jou van alle relevante informatie om weloverwogen en goed voorbereid aan marketing automation te beginnen.

Relevante artikelen

Elevator pitch inbound marketing automation
Is marketing automation geschikt voor mij?
Stappenplan marketing automation

 

2018-06-12T22:31:31+00:00